Çin ve Avrupa son tarih öncesinde elektrikli araç tarifesi görüşmelerine başladı
Avrupa Komisyonu, dünyanın en büyüğü olan Çin’in elektrikli araç sektörünü önemli ölçüde etkileyebilecek bir hamleyle, Çin elektrikli araçlarına (EV) yönelik geçici gümrük vergilerini 5 Haziran’a kadar açıklayacak. Beklenen gümrük vergileri, Çinli elektrikli araç üreticileri için milyarlarca dolarlık yeni maliyet getirebilir ve Avrupa ile Çin arasında bir müzakere turuna yol açabilir.
Her iki tarafın da bir anlaşmaya varmak için teşvikleri var. Çin’in elektrikli araç sektörü, yurtiçi marjlar düştükçe, dünyanın üçüncü büyük ekonomisi olan Avrupa’ya ihracat yoluyla karlılığını sürdürmek istiyor. Alman otomobil üreticileri ise maliyetleri düşürmek için Çin’in otomobil pazarına erişim ve elektrikli araç ortaklıkları peşinde.
2023 ticaret rakamlarına göre, Avrupa Birliği gümrük vergilerindeki %10’luk bir artış, Çin’in elektrikli araç ihracatçılarına yaklaşık 1 milyar dolara mal olacaktır. Çinli elektrikli araç üreticileri Avrupa’ya ihracatlarını arttırdıkça bu rakam da artmaya hazırlanıyor. Geçmişte, AB’nin Çin ithalatına yönelik sübvansiyon soruşturmaları, işbirliği yapan şirketler için yaklaşık %9 ila %26 arasında değişen ek vergilere yol açmıştı ve analistler EV tarifelerinin bu emsallerle uyumlu olmasını bekliyor. Yeni vergiler Temmuz başından itibaren yürürlüğe girebilir ve geriye dönük olarak önceki üç aya uygulanabilir.
Çin, yaklaşan müzakerelere hazırlıklı olduğunu belirterek olası misilleme tedbirleri veya tavizler önerdi. Örneğin, Çin’in AB Ticaret Odası geçen hafta Pekin’in büyük motorlu otomobil ithalatında gümrük vergilerini %25’e çıkarmayı düşündüğünü belirtti. Buna ek olarak, Çin’in AB’nin otomobil ithalatına uyguladığı gümrük vergisini %15’ten %10’a indireceği konuşuluyor.
Avrupa Komisyonu, BYD, SAIC ve Geely’nin bir sübvansiyon soruşturmasında yeterli veri sağlamadıkları için daha yüksek tarifelerle karşı karşıya kalabileceğinin sinyalini verdi. Bu tutum, sektördeki diğer Çinli şirketlere yönelik tarifeler için emsal teşkil edebilir. Çin Ticaret Odası, AB’nin soruşturmasını eleştirerek Çinli otomobil üreticilerinden sağlanması mümkün olmayan bilgiler talep ettiğini belirtti.
Analistler her iki tarafın da bir anlaşma arayışına gireceğini öngörüyor. Rhodium Group’ta kıdemli danışman olan Noah Barkin, Çin’in bazı AB üye ülkelerini Komisyon’un kararına itiraz etmeye ikna etmek için çeşitli stratejiler kullanmasını bekliyor.
AB’nin olası kararı, ABD’nin Tesla’nın sahibi Elon Musk tarafından eleştirilen Çin elektrikli araçlarına yönelik gümrük vergilerini %100’e çıkarmasının ardından geldi. Çin’den büyük bir elektrikli araç ihracatçısı olan Tesla da daha yüksek AB tarifeleri olasılığıyla karşı karşıya.
Avrupalı otomobil üreticileri, elektrikli araçların piyasaya sürülmesini hızlandırmak ve ekonomik hale getirmek için Çinli elektrikli araç üreticileriyle işbirliği yaptı. Volkswagen ve BMW kısa bir süre önce Çin’deki araştırma ve üretimi geliştirmek için 5 milyar doların üzerinde taahhütte bulundu. Ticaret verilerine göre, 2023 yılında Alman otomobil üreticilerinin üretiminin yaklaşık %29’u Çin’de satılacak.
Çinli elektrikli araç üreticileri ve tedarikçileri de Avrupa’da yatırımlar yapıyor. Xpeng (NYSE:XPEV) bu ay Fransa pazarına giriş yaptı ve Nio geçen hafta Amsterdam’da bir showroom açtı. BYD Macaristan’da bir elektrikli araç fabrikası kuruyor ve ikinci bir Avrupa tesisi düşünüyor. Chery Auto, ilk Avrupa tesisini açmak için İspanyol EV Motors ile ortaklık kuruyor ve devlete ait SAIC, Avrupa’da bir tesis alanı arıyor.
Dünyanın önde gelen batarya üreticisi CATL, Avrupa’daki üretimini arttırdı ve diğer Çinli batarya tedarikçileri de Fransa’nın “batarya vadisinin” gelişimine yardımcı oluyor.
Nisan ayında Çin’e yaptığı bir ziyaret sırasında Almanya Başbakanı Olaf Scholz, Avrupalıların bir ticaret çatışması başlatmak yerine Çin ile otomobil ithalat tarifelerini düşürme konusunda müzakere etmelerinin daha avantajlı olacağını öne sürdü. Scholz’a eşlik eden Mercedes-Benz ve BMW CEO’ları açık ticareti savundu ve Alman otomobil üreticilerinin Çinli rakipleriyle rekabet edebileceğine olan güvenlerini dile getirdi.
Stellantis ve Leapmotor arasında, Fransız-İtalyan otomobil üreticisinin Çinli elektrikli araç üreticisinin araçlarını uluslararası alanda dağıtmasına olanak tanıyacak bir ortaklık, yerleşik otomobil üreticilerinin gelişen pazar dinamiklerine nasıl uyum sağladığını örnekliyor. Daha önce Çin EV’lerine daha yüksek gümrük vergileri uygulanmasını destekleyen Stellantis CEO’su Carlos Tavares, o zamandan beri tamamen savunmacı bir duruş benimsemek yerine Çin pazarına katılmanın önemini vurguladı.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.